Aandachtspunten
Deelname aan het groepsrijden is op eigen risico en deelname is voor een ieder voor eigen rekening en risico. De organiserende clubs dan wel de individuele leden daarvan zijn op geen enkele wijze aansprakelijk te stellen.
- Zorg dat je motor technisch in orde is.
- Zorg altijd voor genoeg brandstof aan het begin van een rit en geef van te voren aan hoeveel kilometer er gereden kan worden voordat er getankt moet worden.
- Houd je aan de verkeersregels.
- Iedereen heeft een vaste positie in de groep, op deze manier weet een ieder wie er vóór en achter hem of haar rijdt.
- Rijden in baksteenformatie. De voorrijder rijdt links op de weghelft, de 2e rechts, 3e links, enz., enz.. Op deze manier heb je genoeg ruimte om te remmen terwijl de groep toch lekker compact blijft.
- Er wordt niet onnodig ingehaald binnen de groep. Alleen om de voorrijder te informeren (sanitaire stop, tanken, pech, enz.) haal je in en geef je aan dat je wilt stoppen.
- Stoppen doen we alleen op plekken waar de hele groep veilig kan stoppen.
- Let op de personen die voor en achter je rijden zodat de groep bij elkaar blijft. De ervaring leert dat wanneer een groep zich aan deze simpele regels houdt er veiliger en leuker gereden wordt.
- Als een rijder merkt dat de groep achter hem niet meer volgt dan stopt hij zelf op het eerstvolgende beslissingspunt (kruising ,splitsing ,enz.) en onthoudt waar de voorgangers naar toe gaan (LI, RE.). De volgende in de groep vóór hem is nu de laatste rijder geworden en past dit voorgaande systeem ook toe zodat de groep zonder uitvallers weer bij elkaar kan komen.
- De vóórrijder kan te allen tijde een rijder uit zijn groep halen als deze zich niet aan de regels (wenst te) houd(en).